Toteutusympäristöt
Erittäin tiiviisti rakennettu ympäristö
Erittäin vilkas rataliikenne tai isojen kaupunkien keskustat. Ratahankkeen työalueille kauttaaltaan vaikeat kulkuyhteydet ja ei väliaikaisten työmaateiden rakentamismahdollisuutta, hyödynnetään pääosin ratakuljetuksia. Esim. tiiviisti rakennetut ratapihat ja ratahankkeet 80 000 – 100 000 asukkaan taajamien ydinkeskusta-alueilla.
Tiiviisti rakennettu ympäristö
Vilkas rataliikenne tai kaupunki- tai asuinalueet, joissa päiväaikainen tieliikennevirta tauoton pääväylillä ja sivuväylilä lyhyitä taukoja. Ratalinjahankkeen työalueille paikoin vaikeat kulkuyhteydet, hyödynnetään merkittävältä osin ratakuljetuksia. Esim. ratapihat ja ratahankkeet 50 000 – 80 000 asukkaan taajamien keskusta-alueilla.
Rakennettu ympäristö
Säännöllinen, mutta ei-jatkuva rataliikenne tai uudisratalinjahanke pientaloaluetta tai teollisuusaluetta vastaava ympäristö, jossa päiväsaikaan merkittäviä taukoja tieliikenteessä. Ratalinjahankkeen työalueille on rajallisesti kuljetuksiin soveltuvia tielinjastoja, osittain pystytään rakentamaan kuljetusyhteydet, mutta merkittävältä osin hyödynnetään ratakuljetuksia. Esim. ratahankkeet alle 50 000 asukkaan taajamien keskusta-alueilla tai teollisuualueilla.
Harvaan rakennettu ympäristö
Satunnainen rataliikenne tai uudisratalinjahanke maaseutumaisella alueella, jossa päiväaikaisessa tieliikenteessä pitkiä taukoja kaikilla väylillä, pääasiassa työmatkaliikennettä aamuin illoin. Ratalinjahankkeen työalueille rakennettavissa omat hyvät kuljetusyhteydet tai ne ovat saavutettavissa olemassa olevalla tielinjastolla. Esim. maaseudun harvaan asutut (alle 500 asukkaan) keskittymät, yksittäisiä teollisuus ja pientaloja teiden varsilla, virkistysalueet, vapaa-ajan asutusalueet., ratalinjahankkeet tyypillisesti.
Rakentamaton ympäristö
Vain uudisratalinjahankkeet. Ei asutusta tai muita aiempia rakenteita, uudet alueet. Ratalinjahankkeen työalueille rakennettavissa omat hyvät kuljetusyhteydet tai ne ovat saavutettavissa olemassa olevalla tielinjastolla. Ympäristössä voidaan käyttää suurinta kalustoa ilman häiriötä, materiaalivirtoihin vaikuttava liikenne vastaa kantateiden liikennevirtoja. Esim. raivaamattomat metsäalueet, erittäin harvaan asuttu maaseutu, uudet ratalinjat, suuret suljetut työmaat.